Icarusgear
Dress up for the occasion

Waarom een goede rugbeschermer?

Niets in je lichaam is zo kwetsbaar en waardevol, na je hoofd dan, als je ruggengraat. Ruim 1 op de 10 motorongelukken op de openbare weg resulteert in rugblessures. In het slechtste geval kan dat een complete dwarslaesie zijn. Elke doorgewinterde motorrijder, van forens tot circuitrijder, kan het je vertellen: je bent verkeerd bezig als je op de motor zit zonder fatsoenlijke rugbeschermer.

Zijn er slechte rugbeschermers?

Ja. Soms zit er een temper foam matje in in je nieuwe jas of pak en gekeurde rugbeschermers worden niet standaard meegeleverd, ondanks dat ze maar een paar euro kosten om te maken. Temper foam biedt geen enkele bescherming. Het wekt de illusie dat het een beschermer is, maar dat is het niet.

Zijn alle gekeurde rugbeschermers even goed?

Nee, net als bij motorhelmen zijn rugbeschermers gekeurd als ze een minimaal beschermingsniveau halen. Specifiek worden rugbeschermers CE goedgekeurd die gemiddelde restkrachten van 9 kN of minder in de testen van de norm EN 1621-2 laten zien.

Kun je kiezen tussen level 1 en level 2 rugbeschermers?

Nee, dat is een hardnekkige fabel die in leven wordt gehouden met reclame voor level 2 rugbeschermers. Er bestond vroeger een norm die restkrachten tot 18 kN toestond. Alle CE gekeurde rugbeschermers die je vandaag kunt kopen moeten aan de huidige norm voldoen: minder dan 9kN restkrachten.

Losse rugbeschermer of eentje in je pak?

Daarover zijn de meningen verdeeld. Een losse rugbeschermer biedt om twee redenen betere bescherming: 

  1. Een goede losse rugbeschermer beschermt je hele rug, terwijl de geintegreerde rugbeschermers in je pak dat meestal niet doen. Overtuig jezelf, vergelijk het oppervlak van een goed passende losse rugbeschermer met die van je pak.
  2. Er zijn losse rugbeschermers die aanzienlijk beter beschermen dan 9 kN, bijvoorbeeld de Forcefield Pro Sub 4K (zie de test van MotoPlus hier) of de Revit Tryonic Feel 3.7 hebben restkrachten in de CE testen onder de 4 kN.

En verder?

Er zijn natuurlijk eindeloze comfortoverwegingen, maar er zijn twee zaken waar je in elk geval op kunt letten als je voor een losse rugbeschermer gaat: check de maat van de rugbeschermer en of hij past onder je motorpak. Hij moet goed in je combi passen als je daarin rijdt. Een goede rugbeschermer gaat deels in je broek en je moet hem wel vast kunnen ritsen. Anders onderga je alsnog een kaasschaaftest als je valt bij hoge snelheid.